ברוכים הבאים למרפאה הוטרינרית

השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם

    זיקנה בכלבים – זאת לא מחלה

    הכלב הזקן או זיקנה זאת לא מחלה

    זקנה אינה מחלה! אלא שלב במהלך החיים ולכן במידה ומופיעים שינויים במצבו של הכלב אסור להניח שמדובר ב"הזדקנות כללית" אלא חשוב להביא את הכלב לבדיקה על מנת שנוכל לזהות סימני מחלה כבר בשלב מוקדם.

    כאשר הכלב מזדקן, ישנם צרכים ובעיות מסויימים שדורשים התייחסות מתאימה.

    באופן כללי, כלבים גדולים נחשבים זקנים בגיל מוקדם יותר יחסית לכלבים קטנים.

    הכרות עם הבעיות הנפוצות והצרכים המיוחדים של הכלב המבוגר יכולה לעזור מאד במניעה של מחלות או באבחון מוקדם המאפשר טיפול טוב יותר.

    יש להגיע לבדיקה אצל הוטרינר במצבים הבאים:

    • שתייה ו/או השתנה מרובה.
    • אכילה מוגברת או ירידה בתאבון.
    • התעייפות מוגברת בטיולים.
    • שיעול.
    • קושי/מאמץ במתן שתן או צואה.
    • הופעה של נפיחות/גוש בעור.
    • התדרדרות חדה בראיה.
    • קושי לקום משכיבה / ישיבה.

    הנה כמה מהבעיות הרפואיות הנפוצות בקרב כלבים ב"גיל השלישי":

    בעיות שיניים

    נפוץ מאד למצוא אצל הכלב המבוגר אבן שן רבה, נסיגת חניכיים ודלקת חניכיים. מלבד הכאב והקושי באכילה, זיהומים בחלל הפה יכולים להתפשט לאיברים אחרים בגוף ולגרום לדלקות קשות. ההמלצה היא לבצע ניקוי שיניים ו/או עקירות שיניים בהרדמה כללית.

    על מנת למזער את הסיכון הקיים בהרדמה אנו מבצעים בדיקות דם מקדימות לכל כלב מעל גיל 7.

    דלקות מפרקים (ארתריטיס)

    עוד בעיה שכיחה מאד בקרב כלבים מבוגרים היא דלקת מפרקים. בעלי כלבים רבים מתעלמים מהסימנים מכון שנראה להם טבעי שהכלב המבוגר "יאט" עם הגיל, אך טיפול מתאים יכול לשפר באופן משמעותי את איכות חייו של הכלב.

    הסימנים האופייניים הם: קושי לקום, קושי במדרגות או בקפיצה לרכב, החלקה על רצפת הבית. במקרים רבים נראה שהסימנים חמורים יותר לאחר מנוחה, ומשתפרים בעקבות פעילות.

    כיום, קיים מגוון של תרופות ותוספי מזון שמביאים לשיפור בתפקוד המפרקים ובאיכות חייו של הכלב.

    מחלות הורמונליות (אנדוקריניות)

    קיימות שתי מחלות הורמונליות נפוצות ביותר אצל כלבים מבוגרים: מחלת קושינג (עודף ייצור של סטרואידים ע"י הגוף) ותת-פעילות של בלוטת התריס (תיירואיד).

    תופעות של שתייה, השתנה ו/או אכילה מרובות, עליה במשקל או עייפות הם סימנים מחשידים אשר מצדיקים ביצוע בדיקות דם לאיבחון המחלה.

    לשתי המחלות הללו קיימים טיפולים תרופתיים יעילים ופשוטים, ולכן חשוב וכדאי לבצע את הבדיקות במידה ומתעורר חשד למחלה.

    מחלות כליות

    עם השנים, עלולה לחול ירידה ביעילות תפקוד הכליות. כאשר מעל 50% מתפקוד הכליה נפגע יופיעו סימני קליניים הכוללים השתנה מרובה, ירידה בתאבון, הקאות וחולשה.

    בדיקות דם ושתן יכולות לאשר מצב של פגיעה כלייתית ולקבוע את חומרתה.

    בהתאם לחומרת הפגיעה, מותאם טיפול תרופתי ו/או תזונתי. הטיפול בולם את המשך ההתדרדרות במצב הכליות ומשפר את איכות חיו של הכלב.

    מחלות לב

    כמו גם אצל בני אדם, כלבים זקנים נוטים יותר לסבול מבעיות לב. במידה והכלב מתעייף יותר בטיולים, משתעל או נושם בכבדות, צריך להתעורר חשד למחלת לב. האבחון נעשה באמצעות הקשבה בסטטוסקופ, צילום רנטגן ולעיתים הפניה לבדיקה אצל וטרינר-קרדיולוג מומחה. טיפול תרופתי משפר את הרגשתו של הכלב ומפחית את הסיכון להתדרדרות פתאומית ומסוכנת.

    מחלות של בלוטת הערמונית

    כלבים זכרים שאינם מסורסים נוטים לסבול מדלקות וגידולים סרטניים בבלוטת הערמונית (פרוסטטה) בגיל מבוגר. הסימנים הראשונים בהם תבחינו הם מאמץ במתן צואה או שתן ולעיתים שתן דמי או מסריח במיוחד.

    האיבחון כולל בדר"כ מלבד בדיקה גופנית גם בדיקת דם, צילומי רנטגן ובדיקת אולטרסאונד. בחלק מן המקרים ניתן להסתפק בטיפול תרופתי אך במקרים אחרים יש צורך בניתוח.

    שינויים התנהגותיים ומנטלים

    כלבים זקנים עלולים לשכוח התנהגויות שלמדו בעבר כגון הרגלי עשיית צרכים. במקרים רבים הם ישנים יותר ומגיבים פחות לגירויים חיצוניים.

    שינויי התנהגות יכולים להיות על רקע זקנה בלבד ושינויים במוח ("אלצהיימר"), אך בהרבה מקרים יכולים לנבוע ממחלה או בעיה כלשהיא.

    ההמלצה היא שכלבים מעל גיל 8 יגיעו לבדיקה תקופתית כל חצי שנה על מנת שנוכל לזהות סימני מחלה בשלב המוקדם, ולהתחיל בטיפול בזמן.

    במקרים מסויימים מומלץ, מלבד הבדיקה הגופנית, לבצע גם בדיקות דם ושתן שיכולות להביא לזיהוי מחלות בשלבים התחלתיים.

    אנו מאחלים לכם ולחברים בעלי הזנב, עוד המון שנים של חיים בריאים, ארוכים ומאושרים יחד.

    מחפשים רופא לחיית המחמד שלכם?

    השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם

      עוד בנושא

      שיווק לעסקים במדיה שיווק לעסקים במדיה
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support