ברוכים הבאים למרפאה הוטרינרית

השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם

    הרעלת זרחנים אורגניים בכלבים וחתולים

    הרעלה זאת היא אחת מההרעלות הנפוצות ביותר בכלבים וחתולים כנראה בגלל השימוש הנרחב בזרחנים אורגנים כקוטלי חרקים בתעשייה בחקלאות וגם בשימוש ביתי בין אם בצורה של חומרים כנגד פרעושים או בצורה של חומרים נגד ג'וקים ומזיקים אחרים.

    לחתולים יש רגישות גדולה יותר להיפגע מאשר כלבים אך קשה להגיד מהו המינון המזיק בגלל שמדובר במשפחה של חומרים ודרכי הרעלה שונות כגון בליעה או חשיפה דרך העור וכו".

    מנגנון הפעילות של זרחנים אורגניים הוא פעילות במרווח שבין שני תאי עצב. כאשר תאי עצב מעבירים מסר עצבי בין אחד לשני הם מתקשרים בעזרת חומרים הנקראים נוירוטרנסמיטרים שיוצאים מתא עצב אחד עוברים במרווח ביניהם (סינפסה) נקלטים בתא השני ו"מעוררים" אותו להעביר את המסר העצבי. הזרחנים האורגניים מעקבים את הפעילות של חומר שאמור לפרק את הנוירוטרנסמיטר אצטיל-כולין שמו של החומר המפרק הוא אצטיל כולין אסטראז. כך שלמעשה זרחנים אורגניים גורמים לפעילות יתר של עצבים שמושפעים מהחומר אצטיל כולין.

    סימנים קליניים

    הסימנים הקליניים תלויים בכמות החשיפה ומשך הזמן כמו כן בסוג החומר אך הסימנים העיקריים הם:

    • ריור.
    • השתנה ללא שליטה.
    • שלשול.
    • קושי בנשימה בגלל הפרשות בסמפונות.
    • דופק איטי יחסית.
    • הקאות.
    • רעד בשרירים.
    • שיתוק.
    • שיתוק שרירי נשימה.
    • חולשה.
    • עוויתות.
    • אישונים מכווצים.

    כמו כל דבר ברפואה הסימנים יכולים להגיע באופן מבלבל או אפילו הפוך ממה שהיינו מצפים כתלות במצב (ראה תיאור מקרה).

    טיפול

    1. הטיפול בהרעלות דומה בכל המצבים:
    2. הרחקה מהגורם – זאת אומרת במידה והחשיפה היא עורית יש לשטוף את החיה, במידה והחשיפה היא בליעה יש לגרום להקאה וכו'
    3. טיפול ספציפי בתרופת נגד לרעל במידה וקיימת-
    4. אטרופין – אטרופין מונע את הקליטה של אצטיל כולין בתא העצב שמקבל את המסר ובכך מונע את פעילות היתר.
    5. פרלידוקסים – מפרק את הקשר שבין הזרחן האוגני לאצטיל כולין אסטרז ובכך מונע את המשך הפעילות. לא בשימוש רחב.

    טיפול תומך

    מניעה של עיוותות במידה ויש.

    אישפוז, מתן נוזלים, חימו וכו'

    תיאור מקרה

    טופי כלב מעורב צעיר בן 2-3 עבד לבעליו יום וחצי לפני הגעתו למרפאה. הוא נמצא על ידי אנשי המושב כאשר הוא שוכב על צדו ולא מסוגל לקום. יום לפני הוא ניראה ע"י אנשי המושב כאשר הוא הולך אך חלש וכשניסו לתפוס אותו הוא ברח.

    כאשר הגיע למרפאה, היה מאוד מיובש נשם נשימות מהירות וחלשות בחרחורים חום גבוה 39.9 . בצילום בית חזה, לא היו ממצאים מרעישים ומסבירים את הנשימות המהירות. לא רייר באופן משמעותי אישונים היו מורחבים. רעידות קלות בשרירים דופק מהיר.

    למרות שהסימנים ברובם הם הפוכים מאשר היה מצופה בהרעלת זרחנים אורגניים החשד עדיין היה הרעלה ומדוע?

    צריך להבין שכלב זה כבר היה יום וחצי או יומיים בחוץ ללא הבעלים וכנראה שהורעל לפחות 24 שעות לפני ההגעה (כבר אתמול נראה חלוש). כך שהמצב הנ"ל לא חדש הוא מאוד מיובש ולכן לא יכול לרייר כי אין לו מספיק נוזלים בגוף. הדופק המהיר גם הוא תוצאה של ההתייבשות. הנשימות המהירות לא הוסברו בצילום אך יכולות להיות תוצאה של שאיפת הפרשות ובעקבותם דלקת ריאות כתוצאה מעווית שקיבל בימים האחרונים.

    הסימן היחיד שנתן לנו כיוון הם הרעידות הקלות.

    טופי קיבל טיפול אטרופין וטיפול תומך כאשר מצב הנשימתי שלו התדרדר הוא הופנה לבית חולים לחיות מחמד הרצליה להיות מאושפז עם חמצן מחובר אליו. במהלך האישפוז, התעוות עוד מספר פעמים כתוצאה מההרעלה ופיתח גם דלקת לבלב חמורה. לאחר מספר ימי אישפוז בבית החולים, במרפאה טופי חזר לביתו. הבעלים המאושרים לא האמינו שהצליח לצאת ממצבו הקשה.

    תיאור המקרה מראה על הקושי שלעיתים אנו נתקלים בו בזיהוי של מקרי ההרעלה ויש צורך לשים לב לסיפור המקרה ולא רק לסימנים הקליניים במקרה זה העובדה שנראה יום לפני הולך אך מעורפל.

    מחפשים רופא לחיית המחמד שלכם?

    השאירו את הפרטים שלכם ונחזור אליכם בהקדם

      עוד בנושא

      שיווק לעסקים במדיה שיווק לעסקים במדיה
      Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support